top of page

Wynająłeś mieszkanie w którym okazało się, że jest pleśń albo grzyb na ścianach?


Bardzo często ma miejsce sytuacja, że wynajmowane mieszkanie nie spełnia podstawowych standardów. W Norwegii bardzo często pod najem przygotowywane są mieszkania piwniczne/ogrodowe. `Potrzebują one szczególnej wentylacji i zabezpieczenia przed pleśnią. Niestety, wiele z tych mieszkań takich kryteriów nie spełnia co w konsekwencji skutkuję pojawieniem się pleśni lub grzyba na ścianach.

Wynajmujący w takich wypadkach bardzo często winią najemców za wilogoć i niechętnie cokolwiek z tym robią. Niejednokrotnie, spotkałam się z " rozwiązaniem problemu " przez umycie ściany i polecenie lokatorom wietrzenia i utrzymywania czystości. Niestety, grzyby czy pleśnie potrafią być bardzo szkodliwe dla zdrowia. Pleśnie mogą zaatakować drogi oddechowe i pokarmowe a także obniżyć odporność. W szczególnej grupie ryzyka są małe dzieci. Konsekwencją może być astma, różne alergie i wiele innych dolegliwości. Jeżeli zauważysz, że zaczynasz chorować w mieszkaniu, które wynająłeś/aś zalecam sprawdzenie ścian.


Co w takim wypadku należy zrobić?


Nie sposób często na pierwszy rzut oka zauważyć czy wyczuć w mieszkaniu pleśń albo grzyby. Spotkałam się z sytuacją, że w mieszkaniu była wilgotność 89% a nie było to w żaden sposób wyczuwalne. Najlepiej przed podpisaniem umowy najmu, mieszkanie dokładnie sprawdzić a także zawrzeć dodatkową klauzulę w umowie najmu. Jeżeli stanie się tak, że zauważysz pleśń na ścianach po podpisaniu umowy powinieneś/aś zgłosić to jak najszybciej do wynajmującego. Zrobić to należy pisemnie, a najlepiej przez email załączając zdjęcia. W ten sposób wynajmujący potraktuje Cię poważnie.W wiadomości wskaż jak poważny jest problem, poproś o zbadanie skąd pochodzi grzyb lub pleśń i zapytaj w jakim czasie właściciel go usunie. Jeżeli istnieje ryzyko, że właściciel nie zrobi w tym wypadku nic w późniejszym czasie pomoże Ci to w ewentualnym sporze z wynajmującym.


Jakie masz prawa w przypadku, gdy wynajmujący nic nie zrobi a problem nie jest spowodowany Twoim użytkowaniem.


Wynajmujący jest zobowiązany do wynajęcia mieszkania bez wad przez cały okres najmu. Dom w którym panuje niezdrowy klimat w pomieszczeniach, o ile nie jest sposwodowany użytkowaniem najmującego, należy uznać że nie spełnia postanowień umowy.


1. Możesz usunąć pleśń/grzyba na własny koszt a następnie żądać zwrotu kosztów.


2. Możesz żądać stosownego pomniejszenia czynszu.

W sytuacji, gdy właściciel zamierza usunąć wadę, do czasu jej całkowitego usunięcia masz prawo do obniżenia czynszu. W tym celu należy ustalić w jakiej części nie możesz użytkować mieszkania i poprosić o stosowane obniżenie czynszu. Polecam w takim wypadku zdeponować pieniądze na koncie o ile wpłaciłeś/aś wcześniej depozyt i zaproponować wynajmującemu wspólne zamkniecie konta.


3. Możesz ze skutkiem natychmiastowym wypowiedzieć umowę.


W przypadku problemów, które są na tyle poważne, że nie można mieszkać w obiekcie np. ze względu na stan zdrowia a wynajmujący nie wykazuje inicjatywy w rozwiązaniu problemu, można całkowicie wypowiedzieć umowę bez zachowania terminów wypowiedzenia czyli ze skutkiem natychmiastowym.

Przed taką decyzją, należy właściciela powiadomić na piśmie, że takie skutki zostaną wdrożone w przypadku nie podjęcia żadnych działań w celu usunięcia grzyba bądź pleśni.

Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy ze skutkiem natychmiastowym, należy również właścielowi przedstawić na piśmie. Istnieje możliwość, że wynajmujacy nie zgodzi się na wypowiedzenie umowy. W takim wypadku, polecam zabezpieczenie dowodów problemów z pleśnia przed opuszczeniem domu a także zabezpieczenie konwersacji w razie ewentualnych sporów sądowych.



4. Żądać odszkodowania za poniesione straty finansowe.


Jeżeli ze względu na pleśń /grzyb poniosłeś starty finansowe np. Twoje łóżko zostało zniszczone lub inne rzeczy osobiste możesz żądać od wynajmującego pokrycia strat.



W przypadku pytań możesz się skontaktować z Forbrukerrådet pod numerem telefonu 03737.


RECENT POST
bottom of page