top of page

Kupiłeś używany samochód w Norwegii i chcesz skorzystać z prawa do gwarancji?


Kupiłeś/aś używany samochód na Finn z pewnością, że jest sprawny jak zapewniał sprzedawca. Zadowolony ze swojego zakupu, zaczynasz go normalnie użytkować i niestety zaczynają pojawiać się wady. Samochód zaczął się poważnie psuć a cena naprawy Twojego samochodu w Norwegii zrujnuje Twój domowy budżet albo zabierze spore oszczędności.

Ten czarny scenariusz nie zawsze musi być aż tak pesymistyczny jak Ci się może wydawać. W Norwegii istnieje szereg zasad sprzedaży używanego samochodu, który zawsze powinien odpowiadać uzgodnionemu stanowi zawartemu w umowie.


Jeżeli umowy stanu nie sporządzono, masz prawo oczekiwać by samochód odpowiadał sprawności, której mógłbyś się spodziewać na podstawie użytkowania, przebiegu itp. Prawo norweskie określa minimalne wymagania dotyczące stanu w jakim powinien znajdować się używany samochód. Jeżeli ich nie spełnia, mamy do czynienia z wadą samochodu, na którą przysługuje Ci gwarancja. Należy jednak pamiętać, że nie można oczekiwać tego samego od używanego samochodu co od nowego z salonu.


Jeżeli rzeczywiście w niedługim czasie po zakupie pojawi się wada i kupujący zgłosi problem do sprzedającego fakt że samochód nie spełnia oczekiwań, bardzo często dochodzi do konfliktu.



Wadami najczęściej zgłaszanymi w ramach gwarancji są:

  1. awaria silnika

  2. awaria skrzyni biegów

  3. rdza

  4. wibracje

  5. pasek rozrządu

  6. wysokie zużycie oleju

  7. błędne informacje co do roku i co do przebiegu samochodu.


W przypadku używanego samochodu, drobne odchylenia, są rzadko uważane za wadę podlegającą gwarancji. Należy pamiętać, że nie ma dwóch jednakowych przypadków i każda sytuacja powinna być oceniana indywidualnie. Weryfikując usterkę, trzeba brać pod uwagę następujące czynniki:

  1. cenę

  2. przebieg

  3. oczekiwania zawarte w umowie

  4. model

  5. rocznik samochodu

  6. charakter usterki


Nowy i drogi samochód musi spełnia wysokie standardy jakościowe. Jezeli jednak kupujesz samochód tanio, z dużym przebiegiem i starszym rocznikiem, nie możesz oczekiwać takiej samej jakości. Samochód ma części zużywalne i to należy mieć na względzie. Wydatki związane z konserwacją samochodu, drobne naprawy i wymiany części zużywalnych muszą być tolerowane.



Co możesz zrobić jeżeli samochód ma wadę?


Prawo norweskie przewiduje szereg przepisów chroniących kupującego. Masz przede wszystkim prawo do:

  1. naprawy

  2. obniżenia ceny

  3. wymiany

  4. anulowanie transakcji zakupu


Jeżeli wada jest bardzo poważana, możesz być uprawniony do anulowania zakupu i odzysakania pieniędzy. Jeżeli są to usterki, które można naprawić, wniesienie o obniżenie ceny będzie właściwą formą rekompensaty. Jeżeli sprzedawca zdecyduje się naprawić samochód, powinien zrobić to niezwłocznie i całkowicie na swój koszt.



Jakie są terminy na złożenie reklamacji?

Zasadą jest żeby jak najszybciej wysłać informacje do sprzedawcy, że towar ma wady i spróbować rozwiązać spór.


Istnieją dwa terminy składania reklamacji:

  1. Względny termin składania reklamacji – „w rozsądnym terminie” Musisz złożyć reklamację do sprzedawcy „w rozsądnym czasie” po tym, jak dowiedziałeś się lub powinieneś był się dowiedzieć, że w samochodzie wystąpiła usterka.

  2. Bezwzględny termin reklamacji - 2 lata Przy zakupie samochodu pomiędzy osobami prywatnymi nie można reklamować wady później niż maksymalnie dwa lata po przejęciu. Jeśli kupujesz od profesjonalnego dealera, bezwzględny termin wynosi zwykle pięć lat.


Co w przypadku gdy samochód jest sprzedawany z adnotacją " tak jak jest" .


Sprzedawcy zwykle w ten sposób chcą się zrzec odpowiedzialności za możliwe wady samochodu. Według prawa norweskiego, nie można zrzec się w ten sposób wszelkiej odpowiedzialności. W dalszym ciagu mogą istnieć podstawy odpowiedzialności sprzedawcy za wadę samochodu:


Możliwe sytuacje:

  1. sprzedawca zataił informacje- z taką sytuacją mamy do czynienia gdy sprzedawca wiedział albo powinien wiedziec o usterce samochodu, a kupujący o takiej wadzie powinien uzyskać informacje. W takim przypadku mamy do czynienia z usterką nawet gdy był sprzedawany " tak jak jest"

  2. Błędne informacje podane przez sprzedającego - sprzedawca podał nieprawdziwe informacje, które miały wpływ na zakup przez kupującego. Sprawa w takim wypadku jest oceniania indywidualnie i rozpatrywane jest czy kupujący dokonałby zakupu gdyby wiedział o wadzie.

  3. samochód jest w " znacznie gorszym stanie" - nie jest wystarczające by był w gorszym musi być w znacząco gorszym stanie niż zapewniał sprzedawca. Zazwyczaj jest to oceniane indywidualnie biorąc pod uwagę cenę i warunki samochodu.



Co w przypadku gdy sprzedawca odmówi przyjęcia roszczenia albo na nie nie odpowie? Co powinnaś/eś zrobić?


1. Najlepiej w takim wypadku skontaktować się z prawnikiem, który oceni i poprowadzi sprawę.

2. Zbieraj dokumentacje- kopie ogłoszenia, umowę zakupu, rozmowy ze sprzedającym, wysłanie informacji o reklamacji do sprzedającego ( kopie listu, najlepiej by był wysłany listem poleconym), rachunki i wydatki związane z zakupem samochodu.

3. Jeżeli żadna forma komunikacji ze sprzedającym się nie powiedzie, należy skierować sprawę do komisji rozjemczej aby otrzymać decyzje.


Pamietaj!

Koszty prawnika bardzo często w 80% pokrywa ubezpieczyciel samochodu a jezeli wygrasz roszczenie, druga strona bedzie musiała pokryć Twoje ksozty!


Rodzaje gwarancji


Na zakończenie ważne jest by rozróżniać również rodzaje gwarancji. Spotykamy się z kilkoma rodzajami gwarancji samochodowej. Do najważniejszych należą.


  1. Gwarancja na samochód używany- obowiązuje od dnia zakupu samochodu. Jest to gwarancja, jaką daje dealer od którego kupujesz samochód. Czasami jest to również firma ubezpieczeniowa, dająca gwarancje w imieniu dealera. Różnicą w stosunku do gwarancji fabrycznej i na nowy samochód, jest moment jej obowiązywania. Zaczyna ona dzialać od daty otrzymania samochodu. Takie gwarancje są dużo krótsze, np 12 miesięcy albo 12 000 km.

  2. Gwarancja 50 na 50 - jest to rodzaj gwaranacji w której kupujący pokrywa połowę kosztów naprawy. Powinno to być określone w treści gwarancji. Ważne jest by pamiętać, że taka gwarancja nie uprawnia sprzedawcy do żądania połowy kosztów napraw, gdy błąd jest uznany za wadę w rozumieniu prawa.W takim wypadku, kupujący nie pokrywa kosztów.

  3. Używany samochód sprowadzony z innego kraju. Tutaj jest szereg odrebnych wytycznych. Obowiązuje tu przede wszystkim gwarancja fabryczna- najczęściej 3 lata od momentu gdy był nowy. W takim wypadku dodatkowej gwarancje udziela sprzedawca oprócz gwarancji fabrycznej .



Mam nadzieje, że post był dla Was przydatny :)!





















a

RECENT POST
bottom of page